söndag, april 23, 2017

Rapport från kjolbadets tid

”Jag föddes den 8 maj 1902 i Menton. Den dagen dog 40 000 människor på andra sidan jordklotet när Pelée fick ett utbrott.” Nine, min farmors moster, brukade alltid säga att hon föddes samma dag som katastrofen i Martinique. 92 år senare dikterade hon sina memoarer.

Nins mamma hade en livsmedelsbutik i Menton. Italienska kunder brukade gå in i bakre delen av butiken och lyfta upp kjolen så att farmors farmor kunde binda fast packet med socker och kaffe på deras lår. De fyller också fickorna under svarta kjolar. ”De smugglar dessa varor över gränsen till Italien då de är billigare i Frankrike.” Bilar ersätter allt mer hästar, och Nine häpnar över att bilarna till och med får tak.

Mycket är nytt för mig. Pierre, min farmors far, jobbade tydligen redan som tolvåring på en biograf i närheten. Nine hade en bror, Emil, som blev pilot 1914 trots att han bara var 17 år. Han fick en skinnmössa och runda skyddsglasögon men nästan ingen utbildning.

1920, när de sålt butiken för ”en skiva bröd” flyttar familjen till 52, Avenue de la Victoire, i Nice. Nine börjar jobba som frisör. Hon tjänar tre franc om dagen.

”Mer än en gång äcklades jag av lukten av fett hår.”(…) ”Men jag gillar frisersalongerna. Man erbjuder mig en tjänst med sju franc om dagen. Jag blir uppskattad av kunderna som till min stora tillfredställelse föredrar vänta tills jag är ledig… Jag är stolt. Mellan fåtöljerna, ridåer, de skärmar av kunderna. Vi har ibland eleganta och välbärgade kunder som kommer i limousin, och så arbetare från en cigarettfabrik. Lukten från håret avslöjar socialgrupp och yrke… om de har ett yrke… ”

Nine badar i kjol. Det fanns baddräkter men få använde sådana nymodigheter förklarar hon. De flesta anekdoter intresserar väl mest familjen men historien om farmors farfars död kommer med i nästa bok.

(Bilden är Nines bröllopsfoto från 1926.)


Paulette Mury-Denis
Les Rameaux d´Olivier
Egen utgivning

Inga kommentarer: